Menu
EUR
Wegens vakantie zullen de orders op 8 mei verwerkt en verzonden worden. Als dank voor het wachten kun je de code “Zon15” gebruiken voor 15% korting
Een praktisch stappenplan voor een georganiseerd huis

Een praktisch stappenplan voor een georganiseerd huis

Door: N.Benouhicham Reacties: 0

Organiseren brengt rust en structuur met zich mee en wie wil dat nou niet? Het is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Vaak wil je namelijk heel graag iets, maar mist de motivatie of weet je gewoonweg niet hoe je een begin kan maken. Wij delen een checklist met jou voor het opruimen van je huis. Hierdoor breng je overzicht, rust en een systeem aan in jouw huis waarmee je ervoor zorgt dat je huis structureel opgeruimd blijft.

1. Clear out

Je begint eerst door het legen van de kasten en lades van de ruimte die je wilt organiseren. Of het nou om de keuken gaat of je eigen slaapkamer, dat maakt allemaal niet uit. Je wilt namelijk zien wat je in huis hebt en dit doe je het beste door letterlijk alles wat er in de kast ligt weg te halen. Leg alle spullen bijvoorbeeld op de grond en neem een moment voor jezelf om te kijken wat je allemaal in de kasten had liggen. Hierdoor creëer je gelijk een lege ruimte in de kasten, die na het volgen van de volgende stappen opnieuw ingedeeld kan worden

2. Categoriseren

Alle spullen ga je nu op categorie sorteren. Dit maakt het straks makkelijker bij het bepalen van dé ideale plek in de kast, je ziet namelijk gelijk hoeveel spullen je van ieder categorie hebt.

Tip: Wil je aan de slag gaan met de voorraadkast? Controleer bij deze stap ook gelijk de t.h.t. van de producten.

3. Keuzes maken

Dit is een goed moment om keuzes te maken over de spullen, word je er nog gelukkig van? Of kun je er iemand anders gelukkig mee maken? Jij maakt hierin de keuzes: behouden, weggeven, weggooien of verkopen.

Tip: Als je iets langer dan een jaar niet hebt gebruikt, ga je het dan in de toekomst wel gebruiken? Waarschijnlijk niet! Minimaliseren is een moeilijke stap, omdat je vaak emotionele waarde hecht aan bepaalde spullen. Echter is het zonde als je spullen enkel in huis hebt om te verstoppen in de kast.

4. Schoonmaken

De kasten zijn leeg en alle spullen heb je op categorie gesorteerd, dus dan kun je net zo goed een sopje erbij pakken om de kast schoon te maken.

5. Meten

Het is nu duidelijk welke spullen moeten blijven en voor al deze spullen moet er een vaste plek komen. Om dit perfect uit te voeren meet je de binnenkant van de kast en/of lades op.

Tip: Pak een krant en knip het formaat uit van de binnenkant van de plank of lade. De krant kun je vervolgens makkelijk opvouwen en meenemen naar de winkel. In de winkel kun je er bakjes of mandjes erop plaatsen om te zien of het allemaal wel gaat passen.  

Schrijf voor jezelf de categorieën die je hebt op een blaadje op en noteer erbij of je veel spullen hebt van een bepaald categorie of juist weinig. Dit zal jou bij de volgende stap helpen bij het aanschaffen van de juiste formaat bakje en/of mandje. Een foto ervan maken kan ook helpen.

Lade met servies

6. Shopping

Nu is het tijd voor het kopen van bakjes en/of mandjes. Waar gaat jouw voorkeur naar uit? Bakjes met deksel of zonder deksel. Moeten deze transparant zijn of niet? Gebruik de maten die je hebt van je kast om te bepalen welke groottes je nodig hebt.

 Tip: Koop bakjes en/of mandjes bij winkels met een vast assortiment. Hierdoor kun je in de toekomst de bakjes en mandjes die je reeds hebt aangeschaft eventueel aanvullen.

7. Organiseren

Alles is gesorteerd, de kast is schoongemaakt en je hebt de perfecte bakjes en mandjes in huis gehaald. Het is nu tijd om alles opnieuw in te delen! Plaats ieder categorie in een eigen bakje/mandje en geef deze een eigen, maar logische plek in jouw kast.

Puzzels en spelletjes in een bewaardoos

Met organiseren ben je continu bezig met trial & error, je probeert namelijk een systeem uit. Het is daarbij belangrijk om in de gaten te houden of het systeem wel werkt voor jou, dit hoeft namelijk niet altijd het geval te zijn. Een succesvolle georganiseerde ruimte, betekent dat het functioneel en makkelijk bij te houden is.

Als dit niet het geval is, dan is het belangrijk om te kijken waar het aan ligt. Misschien liggen de spullen te hoog of juist te laag? Of werkt het veel beter als ze in een lade liggen. Organiseren is een persoonlijk traject, het zal voor iedereen anders zijn. Het belangrijkste is dat je kijkt naar wat het beste voor jou werkt en dat het functioneel is.

Lade met voorraadbakjes


Reacties (0)

There are no comments yet, be the first one to comment
Kies uw taal
Kies uw valuta

Mijn account

Wachtwoord vergeten?

Recent toegevoegd

Totaal incl. btw
€0,00
Bestel nog voor €75,00 en de verzending is gratis
0
Vergelijk
Start vergelijking

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres zal niet worden gepubliceerd

Dit artikel is toegevoegd aan uw winkel wagen!
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »